Kanoniczna lista napędów nadświetlnych

Dział przeznaczony fikcyjnym wynalazkom i technologiom, a także dziedzinom związanym ze sztuką wojenną. Tu można rozważać projekty dzieł fantastycznej inżynierii oraz wpływ niezwykłych elementów świata na taktykę, logistykę czy budownictwo.
Awatar użytkownika
mat
Twórca
Twórca
Posty: 19
Rejestracja: śr kwie 27, 2016 5:55 pm
Lokalizacja: Legionowo

Kanoniczna lista napędów nadświetlnych

Postautor: mat » wt maja 24, 2016 4:15 pm

Błądząc po internecie znalazłem ciekawą listę, która na pewno przyda się jeżeli jeszcze kto nie wie jaki napęd wybrać :).
Oryginał był po angielsku, więc tutaj zamieszczam jego tłumaczenie.

Lista Landisa
Napędy nieciągłe ("teleportacyjne") — Napędy nieciągłe są tymi, w których podróżnik nie przechodzi przez przestrzeń między punktem początkowym a końcowym.
  • Bramy dyslokacyjne — Urządzenia w których obiekt transportowany znika z punktu X i pojawia się w punkcie Y.
    • Nadajnik i odbiornik Teleportacja w której potrzebne jest urządzenie wysyłające i odbierające w punktach startu i końca. Podróż może odbywać się w statku, lecz może też go nie potrzebować.
    • Nadajnik do gdziekolwiek Teleportacja w której potrzebne jest urządzenie wysyłające, lecz już nie odbierające. Sam transporter może wybrać miejsce docelowe.
      • Nadajnik do gdziekolwiek - wariant Nadajnik może być przetransportowany razem ze statkiem. Patrz też: Pojedynczy skok - wariant
    • Skądkolwiek do odbiornika Teleportacja gdzie wymagana jest jednostka odbierająca, bez potrzeby posiadania urządzenia nadawczego.
    • Oddzielny przekaźnik Teleportacja gdzie potrzebne jest oddzielne urządzenie, które potrafi przenieść statek skądkolwiek do gdziekolwiek.
  • Portale — Bramy, które tworzą przejście między punktem X a Y i które istnieje przez jakiś okres czasu. Obiekt, który ma być przetransportowany, przechodzi przez bramę.
    • Z portalu do portalu Potrzebne są dwa portale, jeden działający jako brama "wejściowa", a drugi jako "wyjściowa".
    • Portal do gdziekolwiek Tutaj brama otwiera portal do dowolnego miejsca, bez konieczności istnienia innej bramy w punkcie docelowym.
    • Skądkolwiek do portalu Podobnie do "Portal do gdziekolwiek", tyle że brama potrzebna jest w punkcie docelowym.
    • Odseparowany portal Transport jest możliwy skądkolwiek do gdziekolwiek. W tym wypadku przejście otwiera się z punktu X do punktu Y z urządzeniem zlokalizowanym w punkcie C. "Bramowy" odpowiednik "Oddzielnego przekaźnika".
  • Przejścia "permanentne" ("Robacze dziury") — "Permanentne" oznacza, że pozostają otwarte bez potrzeby istnienia jakiegoś urządzenia, które by podtrzymywało to przejście.
  • Teleportacja (lub "skok") — Tutaj słowo "teleportacja" oznacza, że transport odbywa się bez potrzeby istnienia umieszczonego w miejscu nadajnika czy odbiornika. Często wyjaśniane jako "kwantowe tunelowanie". W niektórych powieściach ludzie mogą to robić samodzielnie, bez potrzeby korzystania ze statku. W większości jednak wiele statków wymaga oddzielnego urządzenia do "skoku". Również słów "skok" lub "teleportacja" używam w przypadkach gdy sama podróż odbywa się w naszej przestrzeni i nie wymagane jest istnienia "przestrzeni skokowej" lub innej alternatywnej przestrzeni. W odróżnieniu od tego niektórzy pisarze SF używają tej nazwy w przypadkach gdy chodzi o "skok" do jakieś "hiperprzestrzeni" ("skokoprzestrzeni", "podprzestrzeni", itp.) gdzie można podróżować z prędkością nadświetlną.
    • Pojedynczy skok Statek (lub osoba) może przeskoczyć z miejsca na miejsce w jednym kroku i może wybrać miejsce docelowe.
      • Pojedynczy skok - wariant W tym wariancie, skoku można dokonać tylko w określonych miejscach i zabiera cię to do innych określonych miejsc. Ten wariant w ogólności może być określany jako wersja "Bramy dyslokacyjnej" opisanej wyżej.
    • Połączenie wielokrotne Statek może uruchomić napęd "skokowy", który połączy twoją lokalizację w czasoprzestrzeni z inną lokalizacją określoną przez sam wszechświat (może to zależeć od tego jak statek się porusza przed uruchomieniem napędu). To połączenie różni się z miejsca na miejsce, toteż aby dokądś dotrzeć potrzebujesz "mapy", która określiła by gdzie należy uruchomić napęd by pojawić się w określonym miejscu. Często do wyjaśnienia działania przywołuję się analogię czasoprzestrzeni jako zagiętej kartki papieru. W niej mrówka może przejść do innego miejsca tam, gdzie papier dotyka siebie.
    • Napęd "jąkały" Statek może skakać z miejsca na miejsce, lecz nie dość daleko by zrobić to w pojedynczym skoku. Toteż podróżuje w seriach krótkich skoków. Gdy te skoki są odpowiednio krótkie, statek wydaje się "poruszać" z pewną pseudo-prędkością, bez posiadania momentu pędu.
    • Napęd Hopscotcha Jest to napęd wykorzystujący zasady działania bramy dyslokacyjnej lub portalu. Czym go różni od tamtych to fakt, że nadajnik również jest teleportowany (być może dzięki innemu nadajnikowi). Taki statek "wyciąga się za buty" przez przestrzeń dzięki ciągłym przenoszeniu się na coraz większe odległości (Taki napęd jest w szarej strefie między "ciągłym" a "nieciągłym" typem).
    • Prędkość nadświetlna dzięki podróży w czasie W tej wersji podróż przebiega najpierw w zwykłym wolniejszym od światła sposobie, po czym następuje teleportacja w przeszłość, aby przybyć na miejsce docelowe w tym samym czasie, w jakim się odleciało.
  • Napęd "zaginający" — Napęd "zaginający" nawiązuje do koncepcji "zagiętej przestrzeni" z "Połączeń wielokrotnych", lecz zakłada tym razem, że statek może samodzielnie "zagiąć" przestrzeń by stworzyć połączenie między punktem X a Y.

Napędy ciągłe — Napędy ciągłe są tymi, w których podróżnik przechodzi przez przestrzeń między początkiem a końcem, zamiast dokonywać "skoku".
  • Napędy "kolejowe"
    • Niezmienny tor Napęd "kolejowy" jest tym, w którym zakłada się, że istnieje jakaś fizyczna struktura łącząca dwa punkty, wzdłuż której możliwy jest lot nadświetlny ("tory"). Niektórzy nazywają taką strukturę "kosmiczną struną", czy innym astrofizycznym obiektem.
    • Tor konsumowany W tej wersji pewna struktura musi zostać umieszczona między punktem X a Y, zaś sam napęd "zjada" tą strukturę w miarę jak po niej się przemieszcza z prędkością nadświetlną.
  • "Niekolejowe napędy" — Ta lista zawiera napędy ciągłe, które nie wymagają żadnej struktury w przestrzeni.
    • Napędy w przestrzeni rzeczywistej — Takie napędy zakładają, że możliwa jest podróż nadświetlna w naszej przestrzeni. Główną różnicą między tymi napędami jest to, w jaki sposób radzą sobie z efektami relatywistycznymi.
      • Newtonowskie napędy (Klasyfikacja EMF: lipny napęd). Ten rodzaj napędu nadświetlnego po prostu neguje teorię względności. Statek po prostu przyspiesza i przekracza prędkość światła.
      • Post-relatywne napędy (Klasyfikacja EMF: lipny napęd). Jest to pewien wariant Newtonowskiego napędu. Zakłada on, że istnieje pewna (jeszcze nieodnaleziona) "poprawka" do teorii względności, przez co prędkość światła nie jest już barierą.
      • Podróż tachionowa Ten sposób wykorzystuje informację o tym, że podróż z prędkością nadświetlną jest możliwe dla cząstek o urojonej masie spoczynkowej. Zakłada on, że możliwe jest "przełączenie" się w stan prędkości nadświetlnej (często wykorzystując "tunelowanie") ze zwykłej prędkości, bez opuszczania naszej przestrzeni. (Trzeba jednak wiedzieć, że tachionowa podróż nadświetlna wciąż powoduje paradoksy w szczególnej teorii względności).
      • Modyfikowalna lokalna prędkość światła Napęd zakłada, że prędkość światła może zostać zmodyfikowana wokół statku w jakiś sposób, toteż nawet jeżeli statek nie przekracza prędkości światła, to i tak może podróżować szybciej niż 300000 km na sekundę.
      • Modyfikowana regionalna prędkość światła Zakłada się, że prędkość światła może być wyższa niż 300000 km na sekundę w niektórych partiach wszechświata.
      • Modyfikowana globalna prędkość światła Naukowiec odkrywa sposób na zmianę prędkości światła w całym wszechświecie i robi to. Teraz każdy statek może lecieć szybciej niż dawną prędkością światła.
      • Tachionowa teleportacja Statek i/lub osoba jest przekonwertowana w strumień tachionów i wystrzeliwana w przestrzeń po czym przekonwertowana z powrotem w odbiorniku. W zasadzie wariant "Podróży tachonowej" i/lub "Hiperprzestrzeni z nadajnikiem i odbiornikiem". Wypisałem to oddzielnie ponieważ istotne jest, że statek nie podróżuje jako spójna całość.
      • Inne napędy rzeczywiste Tu zawarte są inne sposoby na radzenie sobie z problemami relatywistycznymi bez opuszczania naszej przestrzeni (często wykorzystując technobełkot).
      • Napędy "bąblowe" (Klasyfikacja EMF: napęd warpowy) Bąbel innego rodzaju przestrzeni zostaje utworzony wokół statku, dzięki czemu może on podróżować szybciej od światła w naszej przestrzeni.
    • Napędy w innej przestrzeni (Klasyfikacja EMF: Typ I hipernapędu) W terminologi SF często nazywana hiperprzestrzenią, podprzestrzenią, skokoprzestrznią, przestrzenią nadświetlną i innymi tego typu słowami. Statek wchodzi do tej innej przestrzeni na czas podróży, gdzie czas mija bądź nie dla załogi.
      • Inna przestrzeń z określonymi węzłami — Tak jak systemy teleportacyjne, napęd może wymagać specjalnego urządzenia w punktach naszej przestrzeni.
        • Hiperprzestrzeń z nadajnikiem i odbiornikiem Jedna stacja "wstrzeliwuje" statek do hiperprzestrzeni, zaś inna stacja jest potrzebna do tego, by "ściągnąć" statek ponownie do naszej przestrzeni. W pewnych przypadkach można tego dokonać tylko w określonych węzłach.
        • Hiperprzestrzeń z nadajnikiem Stacją potrzebna jest do "wstrzelenia" statku do hiperprzestrzeni, lecz sam statek może wylecieć gdziekolwiek.
        • Hiperprzestrzeń z odbiornikiem Statek może sam wlecieć do hiperprzestrzeni, lecz potrzebuje stacji odbiorczej do powrotu z niej do naszej przestrzeni. Nigdy nie spotkałem się z tym w SF; dodałem dla kompletu.
        • Hiperprzestrzeń z oddzielnym transmiterem W tym wariancie wymagane jest osobne urządzenie do dostępu do hiperprzestrzeni, lecz samo urządzenie nie musi przebywać w punkcie początkowym ani wyjściowym. Kolejny przykład nie widziany jeszcze w SF.
      • Inna przestrzeń bez określonych węzłów (Klasyfikacja EMF: Typ I hipernapędu)
        Prawdopodobnie najczęściej spotykany rodzaj napędu nadświetlnego w SF. Toteż można w miarę łatwo podzielić go na podpunkty. Statek wkracza do innej przestrzeni, gdzie czas mija bądź nie dla załogi. Ta przestrzeń jest często opisywana jako różna od naszych czterech wymiarach jakie postrzegamy (często też opisywana tak przez autorów, którzy mają mgliste pojęcie o tym, co to znaczy "wymiar"). Jest wiele wariantów tego jak taka "teoria" napędu działa, wliczając wejście do przestrzeni gdzie prędkość światła jest większa; przestrzeń która mapuje punkty naszej przestrzeni w taki sposób, że punkty odległe w naszej przestrzeni są bliżej w innej; przestrzeń gdzie statek "powiększa" się wchodząc do niej, a potem "zmniejsza" wychodząc; przestrzeń gdzie wszystko porusza się z tą samą prędkością nadświetlną; itp.
        Tak samo też długa jest lista "warunków", które takie napędy wymagają do działania. Jedną z najczęstszych to to że nie można jej uruchomić będąc w "studni grawitacyjnej masywnego ciała", lub też że statek musi wpierw mieć odpowiednio duża prędkość w naszej przestrzeni nim wejdzie do hiperprzestrzeni.
        Te dwa warunki są wygodne dla pisarzy SF ponieważ wyjaśniają dlaczego potrzebne są statki kosmiczne. Oddzielną kwestią jest czy dwa statki w hiperprzestrzeni mogą widzieć się wzajemnie i/lub czy mogą do siebie zadokować; to czy wszystkie statki podróżują z tą samą prędkością oraz to czy mogą nawigować wewnątrz hiperprzestrzeni.Te same pytania można zadać w "Hiperprzestrzeń z ustalonymi węzłami".

        • "Skokowa" hiperprzestrzeń Cel zostaje określony w momencie gdy statek wchodzi do hiperprzestrzeni, zazwyczaj jako funkcja miejsca bądź prędkości lub innych ustawień napędu. Gdy statek wejdzie do hiperprzestrzeni tego celu nie można zmienić.
        • Kierunkowa hiperprzestrzeń Kierunek statku zostaje ustalony w momencie wejścia do hiperprzestrzeni (często, lecz nie zawsze, jest to kierunek w którym statek leciał zanim wszedł). To jak daleko może podróżować jest już zmienną, na którą można wpływać. Zazwyczaj jest to proporcjonalne do czasu jaki się spędziło w hiperprzestrzeni, lecz może być i bardziej skomplikowaną funkcją. Statek może lub nie być w stanie obliczyć swoją pozycję w naszej przestrzeni będąc w hiperprzestrzeni.
        • Nawigowana hiperprzestrzeń Statek jest w stanie całkowicie nawigować w hiperprzestrzeni. Jest bądź nie możliwe obliczenie swojej pozycji w naszej przestrzeni będąc w hiperprzestrzeni. Czasami sama hiperprzestrzeń może mieć swoją własną geografię, bądź niebezpieczeństwa, które trzeba obejść.
Modyfikacja wszechświata — Ostatnia kategoria napędów nadświetlnych, nie pasująca nigdzie indziej wymaga modyfikacji wszechświata. Niektóre z tych kategorii mogą pasować do innych wcześniej wymienionych.
  • Modyfikacja odległości w przestrzeni Usunięcie lub zmniejszenie przestrzeni pomiędzy dwoma punktami.
  • Modyfikacja prędkości światłą Zmiana prędkości światła w miejscach porządanych (zobacz "Modyfikowana globalna prędkość światła")
  • Zmiana parametru uniwersalnego Dostęp do parametrów, które opisują wszechświat, prawdopodobnie przez zhakowanie systemu operacyjnego, na którym działa wszechświat. Wystarczy znaleźć parametry, które określają twoje położenie i zmienienie ich by umieścić się w porządanym miejscu.

Klasyfikacja EMF
Klasyfikacja Erik Max Francis:
  • Typ 0 napędu Napęd który wykorzystuje różne triki na geometrii czasoprzestrzeni (a la ogólna teoria względności) by podróżować szybciej od światła.
  • Typ I hipernapędu Statek wchodzi w jakąś inną przestrzeń w trakcie podróży, gdzie czas mija bądź nie dla załogi.
  • Typ II napędu warp Bąbel innej przestrzeni zostaje utworzony wokół statku tak, że statek może osiągać prędkości nadświetlne będąc wciąż w naszej przestrzeni.
  • Typ III napędu skokowego Statek podróżuje z jednego punktu do drugiego (prawdopodobnie w wielu pojedynczych skokach), bez przechodzenia punktów między początkiem a końcem i bez użycia innej przestrzeni.
  • Typ X lipnego napędu Zakłada się, że szczególna bądź ogólna teoria względności nie obowiązuje bądź obowiązuje nie w całości. Odtąd można po prostu przyspieszać aż do osiągnięcia prędkości szybszej od światła.
autor, współautor i podautor powyższego dzieła to:
-- Marcesco Ariane Tribboboscomamonelli.
Awatar użytkownika
StraySoul
Administrator
Administrator
Posty: 90
Rejestracja: śr kwie 06, 2016 7:56 pm
Lokalizacja: Łódź, Polska
Kontaktowanie:

Re: Kanoniczna lista napędów nadświetlnych

Postautor: StraySoul » pt lip 08, 2016 4:15 pm

Ad tworzenia node'ów, można tutaj rozważyć co najmniej kilka możliwości:

- Node powstaje w jednym akcie stworzenia, używając urządzenia w jednym lub obu systemach które ma połączyć
- Node wymaga stałego podtrzymywania przez bramę w jednym lub obu systemach
- Node powstaje przez przelecenie dystansu statkiem rozrywającym przestrzeń (wzięte z SOTS, tak działały Rip Bore'y). Opcjonalnie statek ten może sam z siebie poruszać się szybciej niż światło
- Node powstaje przez umieszczenie obiektu w innej przestrzeni który tworzy strumień od-do.

etc.
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!
Awatar użytkownika
Ptakuba
Administrator
Administrator
Posty: 229
Rejestracja: śr kwie 06, 2016 8:06 pm
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Kanoniczna lista napędów nadświetlnych

Postautor: Ptakuba » pt lip 08, 2016 6:22 pm

Czym jest node?
Obrazek
Awatar użytkownika
StraySoul
Administrator
Administrator
Posty: 90
Rejestracja: śr kwie 06, 2016 7:56 pm
Lokalizacja: Łódź, Polska
Kontaktowanie:

Re: Kanoniczna lista napędów nadświetlnych

Postautor: StraySoul » pt lip 08, 2016 10:00 pm

Po polsku węzły :) W artykule mata wymienione jako Typ I hipernapędu
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!

Wróć do „Technika i militaria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość