[Eiran] Epoki w dziejach świata

Budowanie dziejów świata - od kolebek cywilizacji, przez wielkie wojny i odkrycia, po biografie współczesnych bohaterów.
Awatar użytkownika
Ptakuba
Administrator
Administrator
Posty: 229
Rejestracja: śr kwie 06, 2016 8:06 pm
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

[Eiran] Epoki w dziejach świata

Postautor: Ptakuba » ndz maja 01, 2016 9:05 pm

W wielu światach fantasy zupełnie nieobecny jest jakikolwiek dziejowy postęp. Elfy i ludzie 3000 lat temu walczyli z orkami takim samym dokładnie uzbrojeniem, jak dziś i wszystko wskazuje na to, że za kolejne 3000 lat też będą używać takiego samego. Rzeczywistość wygląda oczywiście inaczej - już różnica jednego wieku potrafi być ogromna, zaś odstęp całego millenium to praktycznie zupełnie inny świat.

Tak jak pisałem w w temacie wprowadzającym do Eiranu jest w nim w pewnym stopniu obecny ten postęp - głównie objawia się to tym, że pracuję nad XIX-wiecznym wariantem uniwersum. Kiedyś dla frajdy próbowałem wnioskować i rozpisać, jak mógłby wyglądać taki świat fantasy w poszczególnych epokach. Poniżej spisałem, jak wyobrażam to sobie w przypadku mojego świata. Zapraszam do dyskusji i dzielenia się spostrzeżeniami.

Prehistoria
Część ras wciąż się rodzi - wyodrębniając ze starszych lub innymi drogami.
Większość szczepów boi się magii, jako chaotycznej, nieokiełznanej i niebezpiecznej siły. Jedynie szamańskie rytuały są uprawiane i szanowane - choć i tak skażone prymitywnością. Spontaniczne manifestacje magicznej mocy są karane nawet śmiercią.
Krasnoludy znacznie wyprzedzają wszystkie inne rasy w rozwoju technologicznym, wcześnie odkrywając zastosowanie kamienia i metody jego obróbki. Pierwsze również osiadają, podporządkowując sobie góry i organizując hodowlę.
Elfy jeszcze przed osiedleniem zaczynają konstruować prymitywne środki żeglugi, dzięki którym dominują nadmorskie tereny. Wreszcie osiadają w podobnym czasie, co ludzie, jednak zamiast na polach zbóż, skupiają się na tworzeniu sadów owocowych.
Rasy goblinoidalne i zwierzoludzkie osiadają dość wolno, długo pozostając przy koczowaniu i życiu z łowiectwa. Po osiedleniu jednak zamieszkują bardzo wiele terenów.
Krasnoludy utrzymują swoją cywilizacyjną dominację, przodując w rozwoju prymitywnej metalurgii i konstruowaniu swoich osad, aż w końcu pierwsze tworzą pismo. Ze względów religijnych szukają w piśmie sposobu, by okiełznać magię (tak jak i elfy czyniły wówczas wczesne postępy w jej rozumieniu), aż wreszcie im się to udaje - tak powstają pierwsze ze znanych nam run.

Starożytność
W tym momencie właściwie cały świat był zamieszkany przez szczepy poszczególnych ras. To też czas pierwszych wielkich konfliktów. Andalirska cywilizacja dzięki technologicznej przewadze mocno rozrastała się, podbijając nie tylko łańcuchy górskie, ale też przełamując stare tradycje i tworząc pierwsze miasta na równinach. Elfy zasiedliły wiele terenów Siedmiomorza, nawiązując pierwszy kontakt z cywilizacjami dalekiego południa.

W tym także okresie krasnoludy utraciły większość dawnej przewagi - pozostałe rasy dościgały je w rozwoju, podczas gdy państwo Andalirii traciło spójność, a jego władcy przesadnie zapatrzeni w sukcesy przodków ignorowali zagrożenia i popadali w nadmierny tradycjonalizm. Mimo to oczywiście tunele rozrastały się. Rozwijał się też kult aniołów.

Plemiona goblinoidzkie i zwierzoludzkie w tym okresie zdominowały Pustynię Unthalską, budując pierwsze własne miasta na wschodzie w deltach rzek. Jednak jeszcze w epoce starożytnej goblinoidy zostały przez reptiliońską inwazję sprzymierzoną z gnollami wypchnięte na północ, gdzie rywalizowały o ziemie z elfami. Wtedy też felianie oddzielili się od barbarzyńców i rozprzestrzenili się na terenach elfów, próbując żyć z nimi w pokoju.

Antyk to okres wielkiego rozwoju cywilizacji - wzniesiono wówczas wiele monumentalnych budowli, w tym orkisjki Gradagion, czyli wielki amfiteatr służący za arenę walk. Każda kultura na swój sposób odkrywała magię i dokonywała naukowych postępów - podczas gdy elfy przodowały w medycynie i botanice, krasnoludy dominowały niewątpliwie wszystko, co związane z trzewiami gór.

Dzięki bardzo silnej spirytystycznej tradycji goblinoidy wniosły wiele do pojmowania magii - od nich bowiem elfy nauczyły się medytować tak, by trwalej i wyraźniej widzieć duchowy świat. Analizowały to, co były zdolne w nim dostrzec, tworząc podwaliny pod pierwsze racjonalne teorie magii. Krasnoludy zaś po uzyskaniu owej wiedzy, dostrzegły w runach węzły magiczne - była to rewolucja, która pozwoliła stworzyć uporządkowaną i dobrze kontrolowaną sztukę czarowania.

To zdarzenie zwiększyło rolę magii w cywilizacji i otworzyło furtkę do jej nauki, a zarazem też doprowadziło do wzrostu wszelkiego mistycyzmu, dlatego też był to okres rozkwitu różnych form religijności.

----

Póki co nie rozpisuję kolejnych epok, bo i musiałbym jakoś dobrać przełomy lub pozmieniać nazwy, po prostu wszystko mi się rozjeżdża po antyku, bo w roku 0. wiele aspektów przejdzie do średniowiecznego stanu, a wiele pozostaje antycznych.

W każdym razie chciałem jeszcze napomknąć, jak plastyczne można sobie wizje wyobrazić:
- prehistoryczni jaskiniowcy przywołujący duchy, które naprawdę czynią cuda, dzikusy które poza dzidami czasem rzucają też pociskami ognia
- antyczni filozofowie w togach rozprawiający nad naturą magii i próbujący ją zdefiniować, tworzący etykę w oparciu o obserwację duchowych bytów, dokonujący przełomów technicznych uwzględniających wykorzystanie czarów, falangi wsparte zaklęciami
- średniowiecze pominę, bo temat rzeka
- renesans racjonalizujący magię, podbój przestworzy machinami napędzanymi alchemią i runami
- co się stanie dalej to też już skomplikowana sprawa
Obrazek
Awatar użytkownika
Brat
Architekt
Architekt
Posty: 64
Rejestracja: pt kwie 22, 2016 6:53 pm

Re: [Eiran] Epoki w dziejach świata

Postautor: Brat » pn maja 02, 2016 10:42 am

W moim przypadku jest właśnie niemal tak jak opisałeś na wstępie z nienastępującym postępem i ewolucją otoczenia. Ale też i w Illinie planuję wprowadzić rozwój dziejowy po przez postęp technologiczny ale nie mam zamiaru aż nadto zastępować miecza i łuku jakąś inną wymyślną bronią choć i w tym przypadku coś się niewątpliwie znajdzie. Z całą pewnością postęp technologiczny związany będzie z produkcją nowych ,,maszyn" podniebnych, jak i ulepszenia opancerzenia w postaci nowej wersji zbroi itd. Ale też prędka zmiana ustroju z monarchii absolutnej do autorytaryzmu ciągnącego się za demokracją. Ale mniejsza o to. :)

Gradagion - napisałeś, że to wielki amfiteatr służący za arenę walk. Teraz się nasuwa pytanie kto będzie uczestniczył w walkach na tej arenie i jaki to będzie miało charakter oraz czemu dokładnie będzie służyć bo chyba nie samemu naparzaniu się bez celu. Będzie to coś na miarę starożytnego Rzymu gdzie wielki cezar lubował się w pokazach walk niewolników tylko w tym przypadku ów niewolnikami mogliby być nawet Elfowie?

,,renesans racjonalizujący magię, podbój przestworzy machinami napędzanymi alchemią i runami"

Ciekawią mnie te machiny. Czym one są, jak wyglądają, jak dalekie przestworza mogą eksplorować i co najważniejsze działanie, w jaki sposób alchemia i runy są wykorzystywane jako ,,paliwo" zdolne unieść tą machinę?
Nic konkretnego :)
No więc do przodu...byle nie do tyłu.
Awatar użytkownika
Ptakuba
Administrator
Administrator
Posty: 229
Rejestracja: śr kwie 06, 2016 8:06 pm
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: [Eiran] Epoki w dziejach świata

Postautor: Ptakuba » śr maja 04, 2016 11:03 am

Co do Gradagionu:
To ma być rzeczywiście Koloseum. Gladiatorzy - czy to niewolnicy, czy profesjonalni zabijacy - walczący między sobą lub z bestiami na wielkiej arenie podczas cyklicznych igrzysk. Oczywiście brak tu Cezara, tog, oliwek i tak dalej, wszystko jest w barbarzyńskiej otoczce, ale sama budowla i zasada działania miałaby być podobna - bo Gradagion byłby też miejscem normalniejszych sportowych zmagań, jak wyścigi itp. I owszem, jeńcy i przybysze z różnych ras i narodów też czasem by walczyli.

Co do renesansu:
Tu przyznam, że sprawa nie jest do końca przemyślana, to taki luźny zarys. Z pewnością machiny te wykorzystywałyby nie tylko magię, ale też fizykę - byłyby budowane lekko, ze skrzydłami i konwencjonalnymi metodami sterowania. Jednak jeśli chodzi o napęd, to póki co nie mogę powiedzieć wiele więcej, niż opisać samo działanie run i alchemii. Runy to pewne kształty, których istnienie tworzy wokół nich odpowiednie magiczne węzły - węzły zaś to pewna forma duchowego "napięcia", która nadaje przepływającej przez nie energii kształt i efekt. Węzły służą do kształtowania czarów, a runy do kształtowania węzłów. Runy łączą się w układy, mają wręcz pewną swoją składnię, stanowią coś w rodzaju programowania rzeczywistości - po ukończeniu (żeby runy były gotowe do działania w średniowieczu trzeba było użyć zewnętrznego czaru, który by je sfinalizował, dopracował, później odkryto metodę pozwalającą nieumiejącym czarować osobom także tworzyć funkcjonalne runy - stąd spora rewolucja technologiczna) potrzebują energii żeby odpalić. W normalnych zastosowaniach energii takiej mogła dostarczyć dowolna osoba, aktywując runę przez wolę. Jednak jeszcze w starożytności odkryta była możliwość napędzania runicznych zaklęć alchemicznym paliwem. Duchowy świat przepełniony jest energią, która przybiera różne barwy. Można zmusić "ziarenka" energii żeby wypełniły płyn (konkretniej: musi być to mocny alkohol, im czystszy tym lepiej), skupiając się i nadając mu swoich właściwości związanych z barwą. W ten sposób tworzy się coś w rodzaju zmaterializowanej esencji - której energia jest zużywana przez czar.
Czyli jednym sposobem byłoby użycie esencji ognistej w roli bardzo wydajnej i ekologicznej (bo nie tworzy spalin) magicznej benzyny w zwykłym cieplnym silniku, gdzie potrzebne byłoby tylko runiczne wyciągnięcie z niej prawdziwego płomienia i regulowanie go. Ale możemy być bardziej finezyjni (choć pewnie mniej wydajni) i stworzyć po prostu runy umożliwiające lewitację i samą magią bezpośrednio unosić pojazd.
Problemy mogą być w dalszym rozwoju technologicznym, bo magią chyba bardzo ciężko byłoby stworzyć silnik odrzutowy - magia nie potrafi tworzyć materii, ewentualnie może kreować coś co ją naśladuje właściwościami, ale to już samo w sobie jest trudne. Tylko po co komu odrzut z zasady zachowania pędu, skoro magiczna energia potrafi sama dodać pędu, po prostu przykładając siłę znikąd?
Obrazek
Awatar użytkownika
Brat
Architekt
Architekt
Posty: 64
Rejestracja: pt kwie 22, 2016 6:53 pm

Re: [Eiran] Epoki w dziejach świata

Postautor: Brat » wt maja 17, 2016 8:47 pm

Co do tej machiny latającej to jak wielki wpływ ona by miała na rozwój twojego świata i na podbój nieba?
Tak przypuszczalnie jaką prędkość w powietrzu by ta machina osiągała? Większą od wszystkich znanych wówczas środków transportu czy też poszłyby bardziej w kierunku takich sterowców osiągających co najmniej 20 km/h ?
Nic konkretnego :)
No więc do przodu...byle nie do tyłu.
Awatar użytkownika
Ptakuba
Administrator
Administrator
Posty: 229
Rejestracja: śr kwie 06, 2016 8:06 pm
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: [Eiran] Epoki w dziejach świata

Postautor: Ptakuba » wt maja 17, 2016 9:25 pm

Ciężko dać jedną odpowiedź i jedną konkretną wartość prędkości. Napęd magiczny może tak naprawdę sprowadzać się do samego silnika, więc moglibyśmy mieć prawie identyczny przebieg rozwoju, co w rzeczywistym świecie. Przy tym technika ta konkurowałaby ze skrzydlatymi wierzchowcami.

W każdym razie na pewno już w renesansie pojawiłyby się machiny szybsze niż sterowiec, zdolne ścigać się z gryfami - ponieważ myślę, że stosunkowo prostą magią można byłoby nadawać konieczny pęd, tworząc podwaliny dla dalszych wynalazków.

Wbrew pozorom tworzenie machin latających nie byłoby wielką rewolucją dla Eiranu - ze względu na wspomniane wierzchowce powietrzne. Przestworza były już w pewnym sensie podbite długo wcześniej. Ale nawet najszybszy smok nigdy nie osiągnie prędkości naddźwiękowych ani najwytrzymalszy nie obleci globu bez lądowania - a ponadto pewne kraje niebędące w przymierzu z żadnymi smokami z pewnością potrzebowałyby swoich metod odpowiedzi na takiego wroga.
Obrazek

Wróć do „Historia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość